STATUT PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO EKORAJ
W BOGDANOWIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
1
- Przedszkole „EKORAJ", zwane dalej „przedszkolem" jest przedszkolem niepublicznym.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Bogdanowie.
- Osobą prowadzącą przedszkole jest osoba fizyczna Violex Violetta Rychlińska.
- Pełna nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Niepubliczne „Ekoraj".
2
- Przedszkole działa na podstawie: Ustawy o Systemie Oświaty (Dz. U. Nr 67/96 poz. 329 z późniejszymi zmianami).
- Niniejszego statutu.
3
- Przedszkole funkcjonuje cały rok kalendarzowy, wyłączając przerwy świąteczne i dni ustawowo wolne od pracy.
- Dyrekcja przedszkola zastrzega sobie prawo do zamknięcia palcówki na jeden dzień roboczy, w przypadku, gdy wypada on pomiędzy dwoma dniami wolnymi od pracy oraz jednorazowo w roku kalendarzowym na 5 do 10 dni roboczych w miesiącach letnich.
- Dyrekcja zastrzega sobie prawo zamknięcia placówki z przyczyn niezależnych (awaria, brak prądu itp.)
- Przedszkole pracuje w godzinach od 6.30 do 16.30 w dni robocze od poniedziałku do piątku ( istnieje możliwość przedłużenia pobytu dziecka na życzenie rodziców).
4
- Działalność przedszkola finansowana jest przez rodziców w formie opłat stałych za pobyt dziecka w przedszkolu oraz dotacje budżetu miasta.
- Opłata stała za przedszkole nie podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka krótszej niż 14 kolejnych dni w danym miesiącu.
- Przedszkole zapewnia wyżywienie dla dzieci – śniadanie, obiad, podwieczorek. Posiłki dostarczane są przez firmę cateringową. Opłata za wyżywienie jest płatne do 5 dnia kolejnego miesiąca.
- Opłata za pobyt dziecka w przedszkolu pobierana jest z góry do 5 dnia każdego miesiąca.
5
- Przedszkole zapewnia świadczenia w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej.
- Dzieci uczestniczą w grupowych zajęciach dodatkowych w ramach opłaty stałej (nauka języka angielskiego , zajęcia muzyczne, ekologiczne, zajęcia plastyczne, częściowo wyjścia na wycieczki).
- Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
- Przedszkole na życzenie rodziców i za dodatkową odpłatnością może organizować dodatkowe zajęcia grupowe.
- Przedszkole na życzenie rodziców i za dodatkową odpłatnością może organizować zajęcia indywidualne z języka angielskiego, logopedii, rytmiki, gimnastyki korekcyjnej, a także zajęcia terapeutyczne z psychologiem i pedagogiem specjalistą.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora placówki.
- Przedszkole na życzenie rodziców i za dodatkową opłatą może organizować imprezy dla dzieci również w dni wolne od pracy.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
6
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego. Przedszkole zapewnia w szczególności:
- wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi,
- sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola,
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
- współdziałanie z rodziną poprzez wspomaganie rodziny w wychowywaniu dzieci i przygotowanie ich do nauki szkolnej.
7
- Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest zorganizowane wsparcie wielostronnego rozwoju dziecka, realizowane w procesie opieki, wychowania i nauczania, które umożliwia dziecku odkrywanie gromadzonych doświadczeniach na drodze wartości jakimi są prawda, dobro i piękno. Cel wychowania przedszkolnego przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
- kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłym i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych, wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku;
- wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
- wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej;
- wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
- wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, taniec, plastyka;
- wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
- pomaganie dzieciom w rozumieniu zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
- wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
- wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną;
- kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
- wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.
- Przedszkole zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego realizuje określone zadania:
- organizuje warunki sprzyjające nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze rozwoju dziecka; wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtuje czynności intelektualne potrzebne w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- umożliwia dziecku swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
- wspiera aktywność dziecka podnosząc poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- rozwija umiejętności społeczne dziecka, które są niezbędne w poprawnych relacjach z innymi dziećmi i dorosłymi; stwarza warunki sprzyjające wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych; zapewnia prawidłową organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń oraz udziela pomocy dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- buduje dziecięcą wiedzę o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwija umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wzmacnia poczucie wartości, indywidualność, oryginalność dziecka, kształtuje u dziecka poczucie przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej)
- rozwija nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności w zakresie dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
- wykorzystuje naturalne sytuacje do nauczenia dzieci rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, uwzględniając treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
- buduje wrażliwość dziecka, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki, w tym wrażliwość estetyczną;
- umożliwia poznanie i budowanie systemu wartości, oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
- tworzy warunki umożliwiające bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, a także prezentowania wytworów swojej pracy;
- współdziała z rodzicami, z różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości; tworzy warunki umożliwiające rozwój tożsamości dziecka;
- umożliwia poznanie wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby; rozwija umiejętności społeczne które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi w tym osoby starsze;
- za zgodą rodziców realizuje treści wychowawcze, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
- rozwija mechanizmy uczenia się, prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
- kształtuje czynności intelektualne oraz odporność emocjonalną konieczną do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także łagodnego znoszenia stresów i porażek potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- wspomaga dziecko w rozwijaniu uzdolnień i budowaniu zainteresowania językiem obcym nowożytnym oraz chęcią poznawania innych kultur.
Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego a sposób realizacji zadań ustalany jest w planach pracy w poszczególnych grupach przedszkolnych
8
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i p.poż.,
- współpracuje ze specjalistami zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
9
- Organ prowadzący powierza każdą grupę opiece jednego nauczyciela.
Rozdział III
Organy przedszkola
10
- Organami przedszkola są:
- osoba prowadząca – Dyrektor Naczelny
- Dyrektor do spraw dydaktycznych
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników obsługi.
- Zadania dyrektora Naczelnego są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- koordynowanie opieki nad dziećmi,
- stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
- współpraca z rodzicami,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu oraz skreśleniu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego,
- prowadzenie dokumentacji administracyjnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zadania dyrektora do spraw dydaktycznych są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- wydawanie poleceń w zakresie swoich kompetencji,
- nadzorowani i monitorowanie przebiegu nauczania w przedszkolu,
- koordynowanie opieki nad dziećmi,
- współpraca z rodzicami,
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
11
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest grupa złożona z dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
- Liczba dzieci w grupie nie może przekroczyć 25. Grupa może funkcjonować przy niepełnej liczbie dzieci.
- Ramowy Rozkład Dnia ustalany jest przez wychowawców i dyrektora przedszkola. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- sale zajęć dla poszczególnych grup i do leżakowania,
- łazienki dla dzieci i personelu,
- szatnię,
- zaplecze kuchenne, cateringowe
- pomieszczenie socjalne – biurowe,
- pomieszczenie gospodarcze,
- pomieszczenie do pracy indywidualnej, terapii logopedycznej, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju, itp.
- Hol zabawowy.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Wszystkie sprawy organizacyjne zawarte są regulaminach przedszkola.
Rozdział V
Wychowankowie Przedszkola
12
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od 2,5 do 6 lat.
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej.
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby.
- Dziecko może być skreślone z listy uczestników przedszkola w przypadku, gdy:
- zachowanie dziecka wykracza poza ogólne normy funkcjonowania w grupie społecznej,
- rodzice zalegają z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego okresu płatniczego,
- występuje brak współpracy rodziców z dyrekcją i personelem przedszkola.
Rozdział VI
Rodzice
13
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu oraz podpisanej umowy,
- respektowanie regulaminu przedszkola
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu zgodnie pisemnym rozliczeniem z otrzymanym od dyrekcji do 1-go każdego miesiąca
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne powiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
14
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z planów pracy w danej grupie,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola.
15
- Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu jeden lub dwa razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
16
- Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebrania grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem, nauczycielami,
- zajęcia otwarte.
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
17
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z wyższym wykształceniem pedagogicznym.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem, w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego, systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców (prawnych opiekunów) do znajomości zadań wynikających w szczególności z planu pracy realizowanym w danej grupie i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno-sportowym,
- realizacja innych zadań zleconych przez dyrektorów przedszkola, a wynikających z bieżącej działalności placówki.
- respektowanie zakresu obowiązków w aktach osobowych.
18
- Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- ustalenia form pomocy psychologiczno pedagogicznej,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
19
- Wynagrodzenie nauczycieli ustalane jest na podstawie kontraktów indywidualnych.
20
- W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi.
- Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
- Szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor naczelny w formie pisemnej znajdujący się w aktach osobowych każdego z pracowników..
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
21
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej: nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
22
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- umieszczenie statutu na stronie internetowej przedszkola,
- udostępnienie statutu przez dyrektora przedszkola.
23
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
24
Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2022.